Jalmar Andelius har varit en del av Bettre allt sedan plattformen endast var en vision om att göra det enklare, snabbare och rättvisare att upphandla fastighetsfinansiering digitalt. Under sin första tid på Bettre har han varit en nyckelspelare för att göra verklighet av och realisera det som från början var en framtidsbild på pappret och en stark idé i de båda grundarna Alexander Åström och Robin Lindqvists huvuden. Idag är Jalmar operativt ansvarig för verksamheten och leder utvecklingsteamet, som tillsammans jobbar för att ständigt utveckla och förbättra plattformen. 

Vi fick en pratstund med Jalmar om den första tiden efter lanseringen och hur han ser på framtiden och de utmaningar som kommer med att vara ett nyetablerat företag.  

Hur har det gått sedan lanseringen? 


– Sedan lansering av Bettre i september 2021 har det gått som tåget. Från början var våra förhoppningar ganska blygsamma och det fanns såklart en osäkerhet om hur vi skulle tas emot på marknaden då vi var ett helt nytt och okänt varumärke och visste inte om kunderna skulle hitta till oss och börja använda tjänsten. Men vi fick en positiv start och ett varmt mottagande direkt. Kunder började dyka upp från både väntade och oväntade håll via intresseanmälningar och registreringar på plattformen efter att de fått kännedom om oss på Instagram, Google, Linkedin eller via rekommendationer från en kontakt. En affär vi gjorde var just via en rekommendation där projektet hade stannat av på grund av finansiering. Oavsett hur eller varför man hittar till oss finns det ett behov av en enklare kreditansökningsprocess för fastighetsfinansiering som utgår från kundens behov där ute – och det behovet har vi visat att vi kan fylla.

Hur vill du summera de första månaderna? 

– I samband med en lansering och etableringen av ett tidigare helt okänt varumärke är det ju väldigt mycket nytt som ska etableras på kort tid; nya kanaler, nya rutiner, nya system med mera. Det är oerhört spännande förutsättningar att arbeta utifrån om man som jag gillar förändring och att hitta lösningar. Första delen av vår resa har varit otrolig och mer än vad vi kunde hoppas på efter månader av utveckling, testning och fiktiva kunder i systemet. Att äntligen få möta kunderna och deras respons, att se fördelarna in action i deras projekt och affärer är det som driver oss och vi är så glada över förtroendet vi hittills fått och förvaltar. 

Vad är receptet bakom framgången? 

– Receptet bakom framgången är enkel – vi har förmågan att nå ut till rätt kunder och kan hantverket bakom att få en fastighetskredit säkerställd. Det krävs uthållighet och erfarenhet för att pusha ansökningsprocessen framåt och ta in de underlag som behövs för att fatta väl underbyggda kreditbeslut på kortast möjliga tid. Att det sedan sker helt digitalt är en game changer. 

Är det något som gått över förväntan? 

– Jag skulle säga att hur många nya kunder vi har hunnit prata med på den här korta tiden och de diskussioner om samarbeten av olika slag som ploppar upp är det som framför allt har överträffat våra förväntningar. Till det ska också läggas att systemet har klarat trycket och fungerar exakt som det är tänkt – att göra ansökan så många gånger snabbare och smartare. 

En av höjdpunkterna var också när vi säkerställde den första krediten via plattformen för en kund som sökt upp oss via en av våra marknadskanaler. När den betalades ut förstod vi möjligheterna i att kunna skala upp till en helt annan nivå framöver.

Vad har varit och är de största utmaningarna? 

– Onboarding av kunder, partners och anställda – det som egentligen ska vara enkelt blir mer komplext i och med en ökad volym. När det kommer så många propåer på en och samma gång infinner sig andra utmaningar, om än angenäma, som att få alla processer att rulla på i den takt som vi lovat våra kunder.

Vad är planerna framöver? 

– Frågan är var vi ska börja? Vi lanserar två nya produkter nu under Q1, varav ett är ett grönt fastighetslån. Vi siktar på att anställa en till senior rådgivare och en ytterligare under året. Sedan starten har vi knutit fler partners till oss och planen är att samarbeta med fler partners för att kunna ge erbjudanden på produkter som relaterar till fastigheter som bland annat försäkring och värdering. 

Vilka mål strävar du/ni mot för nästa år?

– Målen stavas tillväxt; både i omsättning, organisation och produkter. Utmaningen när man växer som vi gör är att bibehålla kvaliteten för våra kunder och att fortsätta kunna leverera enligt våra löften om ett snabbt säkerställande av krediten till de bästa villkoren.